On loomulik, et laenamise eel esitame me endale mitmeid kriitilisi küsimusi. Peamised murekohad on: kas ma valin õige teenusepakkuja? Kui kalliks minu laen koos kõrvalkuludega kujuneb? Mis juhtub kui ma võlgu jään? Raha24 tuleb appi ja annab vastused kümnele suuremale küsimusele, mis laenuvõtjal enne otsuse langetamist ebakindlust tekitavad.

1. Milliste näitajate alustel ma laenupakkumisi võrdlema pean?

Laenu võtmiseks tuleb kindlasti varuda aega, et tutvuda krediidipakkujate tingimustega. Mõistlik oleks konkureerivad laenupakkumised võtta vähemalt kolme erineva krediidiandja käest.

Laenupakkumiste võrdlemisel tuleks tähelepanu eelkõige juhtida:

  • aasta intressimäärale, lepingutasu ja haldustasude suurusele;
  • laenu kogukulukusele ehk krediidi kulukuse määrale. KKM näitab protsentuaalselt kui kalliks laen kujuneb. Pakkumised, mis küündivad lubatud maksimaalse lubatud määra lähedale tasuks esimese hooga kõrvale jätta;
  • täiendavatele kuludele nagu näiteks lepingu muutmistasu, ennetähtaegne tasumine, maksepuhkuse võtmine jms;

Laenupakkujate esmasel sorteerimisel võivad abiks olla ka võrdlusportaalid nagu näiteks väikelaenud.ee või kiirlaenud.ee, mis toovad esile ka jooksvad kampaaniapakkumised.

Küsi võrdlev pakkumine ka meie käest:

Laenumakse kalkulaator

100 €
5000 €
5 kuud
60 kuud
Sinu kuumakse

2. Kas kiirlaenu võtmist peaks võimalusel vältima?

Ühtegi finantsteenuse lepingut ei tasuks sõlmida läbi mõtlemata. Kõige tähtsam on enda jaoks selgeks teha, milleks mul laenuraha vaja on? Kui on olemas konkreetne ja kiireloomuline rahavajadus ning laenutingimused on tarbija jaoks aksepteeritavad, siis tasub laenamist kindlasti kaaluda.

Kiirlaene kasutades tasuks hoiduda pikast lepingust. Tark oleks sel juhul laenata väiksemapoolne summa, mille saab kiires tempos tagasi maksta. Kindlasti ei ole õige otsus kasutada kõrge intressilist laenuraha emotsiooniostude tegemiseks või meelelahutuseks, vaid pigem kulutusteks, millest saadav kasu on pikaajaline.

Tarbijakrediiti tasuks teadlikult vältima hakata üksnes juhul kui teenuse kasutamisest on saamas harjumus või kui tarbijal on eelnevalt juba mitu laenu.

Loe Raha24 kliendiuuringust, mis on levinumad põhjused, milleks laenuraha kasutatakse.

3. Kas pärast laenu võtmist on mul võimalik saada pangast kodulaenu?

Kui tarbija alustab kodulaenu taotlemise protsessi, siis võivad pangad uurida nii sissetuleku päritolu kui olemasolevate kohustuste kohta. Kui tarbijal on eelnevalt võetud väikelaen, selle olulisus põhjendatud, laenumaksed laenuandjale õigeaegselt tasutud ning maksehäired puuduvad, siis eelnevalt võetud väikelaen kodulaenu saamisel takistuseks olla ei tohiks.

Eelkõige huvitab pankasid muster rahalistes harjumustes – kui tarbimislaenud või järelmaksud on pigem üksikjuhtumid ja finantsseis ei peegelda nn peost suhu elamist ega võlgu, võib julgelt kodulaenu taotlema minna.

Loe meie blogipostitust panga enda kommentaariga, kas krediidiandja juurest laenu võtmine mõjutab kodulaenu saamist või mitte.

4. Mida teha kui ma ei suuda laenu õigeaegselt tasuda?

Raha24 on kliendisuhtluses paindlik ja lähtub põhimõttest, et me ei jäta oma klienti probleemidega kunagi üksi. Koostöös kliendiga püüame leida alati parima lahenduse.

Oma klientidele saame makseraskuse korral võimaldada näiteks:

  • Maksepuhkust. Vajadusel pakume kuni 6 kuud maksepuhkust. Nii on kliendil aega, et oma rahaasjad mõistlikus tempos korda seada.
  • Refinantseerimislaenu. Aitame probleemsed laenud tasuda ning pakume soovi korral selle tarbeks pikema perioodiga refinantseerimislaenu.

Kiire ja avatud suhtluse korral on võimalik igale murele lahendus leida ning kõige suuremaid probleeme, sh maksehäireregistrisse sattumist, vältida!

5. Kui suur on mõistlik laenukoormus?

Loogiliselt võttes kehtib arvamus, mida väiksem laenukoormus, seda parem. Eesti Panga ökonomist Eva Branten on Eesti panga blogis välja toonud, et laenu tagasimaksmisel võib tõenäolisemalt tekkida tõrkeid, kui igakuine laenukoormus ületab 30% kogu sissetulekust. Seega finantskohustuste osakaal palgast tasuks hoida maksimaalselt 1/3 juures. Eriti peaksid laenukoormuse osakaalu palgast jälgima väiksema palgaga laenutaotlejad.

Saame garanteerida, et Raha24 järgib ise samuti vastutustundliku laenaja printsiipe, et vältida kliendi lõhki laenamist, mis võivad kulmineeruda maksehäirega. Peamine mehhanism selleks on personaalse limiidi seadmine, mis arvutatakse sissetuleku põhjal.

6. Kui palju laenu võtmine mulle maksma läheb?

Laenu krediidikulus sõltub eelkõige laenusumma suurusest, laenuperioodi pikkusest ning on alati personaalne. Raha24 maksimaalne krediidi kulukuse määr on 15.03.2023 seisuga 45% aastas.

Laenu täpne kogukulu on alati kirjas kliendi personaalsel laenupakkumisel – muid varjatud või peidetud kulusid laenuga ei kaasne. Täpse pakkumise saamiseks esita laenutaotlus ning saad vastuse paari minutiga.

Tutvu kindlasti ka Raha24 hinnakirjaga!

7. Kui kiiresti jõuab laen minu kontole?

Kiirus on Raha24 jaoks üks põhiväärtustest ja eelistest. Sellega oleme oma kliente rõõmustanud juba aastaid.

Kui kliendi laenutaotlus on saanud positiivse otsuse, siis laenuhaldur sooritab ülekande kliendi pangakontole koheselt.  Ei ole vahet, kas on nädalavahetus või öine aeg – laenusumma jõuab välkmaksena kliendi pangakontole 24/7. Erandjuhtudel võib makse viibida kuni järgmise tööpäevani. Näiteks kui päringute teostamine tehnilistel põhjustel ebaõnnestub või kliendi käest on vaja täiendavaid küsimusi.

Kokkuvõtvalt: kui oleme teinud kõik vajalikud taustakontrollid ning hinnanud kliendi maksevõime ja -käitumise positiivseks, siis ülekande sooritamisega viivitama ei hakata.

8. Mida peab laenu taotlemiseks tegema?

Täida veebipõhine laenutaotluse vorm ja vasta mõnedele küsimustele. Laenupakkumist saad mugavalt esitada ükskõik millal ja seda 24/7.

Kui oled varasemalt juba endale Raha24 konto loonud, siis piisab vaid andmete uuendamisest, mistõttu on taotluse protsess teistkordselt kiirem ja lühem. Kui aga ei ole varasemalt Raha24 teenust kasutanud, siis väikelaenu taotlemiseks tuleks täita lühike registreerimisvorm ning esitada taotlus.

Laenu taotlemise protsessi kiirus ja kliendi mugavus on meie jaoks äärmiselt olulised – seega küsime laenu taotlemise protsessis vaid kõige olulisemat ja seadusest tulenevat infot.

Vaatame laenutaotluse kiirelt üle, vastust ja personaalset pakkumist näed loetud minutitega iseteeninduses ja selle kohta tuleb ka SMS.

9. Miks võivad laenud muutuda probleemseks?

Mõned põhjused, miks tarbimislaenud võivad probleemseks muutuda:

  • Laen väljastatakse liiga kergekäeliselt, mistõttu laenu saavad kahjuks ka tarbijad, kelle finantskohustuste maht sissetulekust on ebaproportsionaalselt suur. 
  • Laenuvõtja sissetulek väheneb või ta kaotab töökoha enne laenulepingu lõppemist.
  • Laenuvõtja ei kontakteeru.
  • Laenuvõtja varjab teadlikult oma olemasolevaid kohustusi.

Siinkohal väärib mainimist, et laenuandja eesmärk ei ole tarbijale teadlikult ebameeldivuste või kahju tekitamine. Riigipoolne seadusandlus ja laenuandja range krediidipoliitika ei asenda kunagi tarbijapoolset kaalutletud ja ausat riskide hindamist. Kui tarbija on oma finantsvõimekuse pärast mures, siis tasub järgmisest laenust või järelmaksust kindlasti hoiduda. Kuid kui makseraskused on juba ilmnemas, siis soovitame tarbijale tungivalt mitte mure enda teada hoida, vaid esinemisel võimalusel oma laenuandja poole pöörduda!

10. Mis juhtudel on laenuotsus negatiivne?

Laenu ei väljastata kehtiva maksehäire korral. Lisaks ei ole võimalik laenu saada ilma püsiva sissetulekuta. Raha24 võib laenu andmisest keelduda taotleja mängurlusprobleemide, kriminaalkaristuse või liiga suurte olemasolevate laenukohustuste ilmnedes. Laenu saab taotleda alates 18. eluaastast.

Loe ka postitust: 6 põhjust, miks võib Raha24 laenu andmisest loobuda.