Ei ole paremat aega omale paari eesmärgi seadmiseks kui praegu

Ei ole paremat aega omale paari eesmärgi seadmiseks kui praegu

Kas ma olen ainus, kelle 2019 läks umbes nii, et jaanuar, veebruar, märtsaprimaijuunuuliauguseptooberappppiiii, november ja detsember? Täiesti kreisi. Kuhu sa läksid, 2019? Mulle ei meenu isegi see, et kas tõmbasin mõnel päeval sel aastal üldse ujukaidki jalga või kas õues oli soe või külm... Terve aasta on olnud nagu üks ühtlane tuulekaga käimise ilm ja siis järsku ongi aasta läbi. Kuidas see võimalik on?

Ma mäletan selgelt, et aasta alguses käskisin iseendal vahepeal mingit kindlat hetke nautida. Öelda endale, et vot, praegu on hea olla ja jäta see meelde. Välja tuli see noh, nii... enamvähem. Aga kõige rohkem kiidan ennast täna selle eest, et aasta alguses kirjutasin omale märkmikusse (ja enda blogisse, et kõik avalik oleks) paar eesmärki. Poleks ma neid kirjutanud, siis poleks täna võimalik hinnata, kas sain asjad tehtud ja kas mu elu läheb aasta aastalt järjest paremaks. Nagu ma siin teid õpetan pidevalt...

Millega ma tahtsin 2019. aastal hakkama saada? Aasta alguses arvasin, et võtan liiga suure ampsu närimiseks: kahe korteri remont ja üüriturule viimine (ehk mu esimene ja teine pensionisammas), mõni avalik esinemine suurele rahvahulgale finants- ja motivatsiooniteemadel (tegin lausa mitu kontserti ja suurimal oli ca 400 inimest), veeta aega mõne maailmakuulsa inimesega (siin on väike sohk mängus, kuna teen seda läbi raamatute ja lugesin mingi 40-50 raamatut aastaga läbi – see on kõige odavam viis ennast vaimselt kasvatada ja veeta aega nende inimestega, kes füüsiliselt ilmselt mitte kunagi minusugusega kokku saada ei soovi) ja lisaks mõned eraelulised eesmärgid.

Täna vaatan üle õla tagasi ja patsutan omale parema käega vasakule õlale – kõik tegin ära! Oleksin võinud natuke suuremaltki ette võtta? Võibolla tõesti, aga siis istuksin praegu ilmselt kuskil valges kitlis tädisid täis kabinetis ja paluksin endale veekalkvel Shreki kassi silmadega Xanaxit välja kirjutada. Ehk siis tundub, et suutsin (suht esimest korda elus) võtta ette täpselt nii suure portsu, mis nõudis päris korralikku pingutamist, aga mis ei lõppenud ka songaga.

Selle aasta jooksul õppisin ma päris mitu väikest trikki, mis tegid mulle mu võetud eesmärkide tagaajamise palju lihtsamaks. Tahad, jagan neid sinuga ja kas oled valmis endalegi 2020. aastaks mõned sihid seadma? Keeruline on leida „ilusamat“ uue elu alustamise aega, kui uue aasta algus.

Üks mõte ja tähelepanek, kuidas võetud eesmärkidega hakkama saada ja neid lihtsamaks teha, on see, et kujunda oma keskkond eesmärki toetavaks. Mõni näide? Kohe saad.

Üks mõte ja tähelepanek, kuidas võetud eesmärkidega hakkama saada ja neid lihtsamaks teha, on see, et kujunda oma keskkond eesmärki toetavaks. Mõni näide? Kohe saad.

Oletame, et sul on tavaline kontoriinimese probleem. Jood liiga palju kohvi ja liiga vähe vett. See on nii sellepärast, et kohvi joomine on hästi mugavaks tehtud. Tass lendab köögis kohvimasina londi alla ja ongi olemas. Tegelikult on vee joomisega sama lugu, aga sa pole seda lihtsalt harjunud tegema. Proovi siis luua endale selline keskkond, kus vee joomine on alati „pildil“. Pane endale juba hommikul mitmesse kohta veetassid või veepudelid. Kodus vannituppa, magamistuppa, esikusse, tööl lauale ja kööginurka jne. Sellega teed sa ise endale vee joomise üheks tavapäraseks päeva osaks ja see on sul pidevalt meeles. Täpselt sama diil on pideva kommide jahvatamisega. Muidugi on mõnus väike Barbariss põske lükata, kui need igal pool kaussides mugavalt sul silmade ees pikutavad. Viska need minema! Fakt on see, et inimene näksib üsna valimatult kõike, mis silma all on. Peida kommid enda eest ära, ära hoia neid mugavalt nähtaval ja pane näiteks pähklitega kausid asemele. Usu mind, et sa haarad automaatselt seda, mida silmad märkavad.

Tahaksid samuti sel aastal rohkem lugema hakata, aga pidevalt on kiire või ununeb vms? Pane juba hommikul omale raamat padjale, siis on õhtul meeles, et ahjaa, tahtsin ju nüüd iga päev paar lehekülge lugema hakata ja raamat vaatab sulle otsa. Mõned inimesed on pööranud telekausust raamatute usku nii, et on loonud oma kodust väga telekavaenuliku keskkonna. Näiteks panevad puldi (või teleka enda) kuhugi ülimalt ebamugavasse kohta, et peaks seda igal õhtul uuesti üles sättima hakkama. Päris viitsidki ju igal õhtul telkut kuskilt keldrist tuppa vedada ja iga kord kanaleid uuesti seadistama hakata. Tõenäosus on suur, et valid sellega mässamise asemel jalutama minemise/sõpradega hängimise/perega ajaveetmise/lugemise vms.

Need inimesed, kes sinu arvates mingi jõhkra tahtejõuga on ja oma eesmärkidest nagu Snelli tiigi rasvaste partide tagumikud läbi vee lõikavad, kasutavad täpselt samu trikke ja on täpselt samamoodi ahvatlustele avatud nagu sinagi. Erinevalt sinust nad püüavad ahvatlusi vältida. See kõlab nüüd eriti tähtsalt, aga päriselt ka on tehtud uuringuid, et kuidas mõned inimesed nii distsiplineeritud on, et omavad raudset tahtejõudu ja saavad kõigega hakkama. Üllatav oli aga tulemus, et need inimesed on teinud oma elu võimalikult ahvatluste vabaks. Kui sul on probleem poes liiga palju raha kulutamisega, siis ära mine poodi. Lihtne. Ära loo endale seda ahvatlevat keskkonda, kus sa kukud rahakotti tuulutama nagu mõni Mauritaania monarh emiir Mohamed Ould Abderrahmane.

Üks viimane mõte veel sulle. Kui sa oled varem proovinud igasugu numbrilisi eesmärke stiilis, et jooksen lõpuks ära maratoni või säästan 5000 eurot või midagi taolist, siis mõned eesmärkide kunnid, kelle mõtteid ma 2019. aastal lugesin, ütlevad nii: numbriline eesmärk on ajutine lahendus. Seda mitmel põhjusel. Esiteks ei muuda see su vaimset käitumismustrit, kuna see ei ole su uus „omadus“ ja teiseks on väga keeruline ennast peale eesmärgi täitmist edasi motiveerida, kuna tulemus on saavutatud. Selle asemel soovitatakse iseennast/oma iseloomu jäädavalt paremaks muuta. Sõnasta oma eesmärgid parem nii:

Mitte kavatsen joosta maratoni, vaid hakkan jooksjaks.

Mitte kavatsen säästa 5000 eurot, vaid hakkan säästjaks.

Märkad vahet? Mõte on selles, et esimese sõnastusega paned sa endal piirid ette. Jooksed maratoni ära ja mis siis edasi? Säästad oma soovitud summa ja mis saab edasi? Kui hakkad ennast aga harjutama nii nagu see teine variant on, siis muudad (väidetavalt) kogu enda loomust ja muudad end terveks eluks selliseks nagu soovid.

Need trikid on eriti head alustajatele, kuna üsna lihtne on oma eesmärk ära teha. Kui suutsid näiteks paar korda nädalas jooksmas käia, siis oledki jooksja ja tõenäoliselt käid ka edaspidi. Võta alguses plaani, et jooksed kaks korda nädalas ja vaid 5 minutit. Ongi kõik. Võin ühe Barbarissi peale kihla vedada, et juba paari päeva pärast jooksed rohkem, kuna nagunii oled juba liibukad selga vedanud ja samahästi võib siis juba ka 10-20 minti joosta. Kui suutsid aasta jooksul iga kuu veidi raha kõrvale panna, siis oledki säästja ja suure tõenäosusega jätkad selle tegemist – sest selline sa nüüd oledki. Sind hakkab lõpuks motiveerima see nägemine, kuidas raha/jooksumeetrid kogunevad ja kasvavad. See annab lisaindu.

Kuidas mina nii suuri eesmärke ära teen ja miks ma neid omale ette sean? Ma kaalun päris hoolega, mida ma teha tahan ja milline ma olla tahan ja ma teen suure eesmärgi väikesteks igapäevasteks juppideks. Niisama mingit poppi asja taga ajada ei ole minu stiil. Kui ma tean, et tahan 10 aasta pärast muretut elu elav kröösus olla, siis on selge, et pean täna selle nimel natuke rohkem mässama. Ma olen aru saanud, et suured muutused on tegelikult väikeste asjade summa. Kui ma teen iga päev mõne väikese lisaliigutuse oma tuleviku heaks või iga päev oma tööd kasvõi 1% paremini, siis aasta lõpuks kuhjuvad nende pisiasjade mõjud väga suureks.

Ma ei tea, kas sa mäletad, aga ma olen varemgi kirjutanud sellest, et umbes kaks aastat tagasi tegin omale ühe pangakonto, kuhu panin automaatselt iga päev ühe kohvitopsi raha, 3 eurot, käima. Pisiasi, eksole, ja keda see 3 eurtsi ikka rikkaks teeb? Selle konto tegemise päevast alates ei ole ma mitte kordagi seal kontol niisama ringi näppimas käinud ja võib öelda, et olen selle põhimõtteliselt unustanud. Ja sinna on tänaseks kogemata kogunenud umbestäpselt 2632 eurot. Ütle veel, et väikesed muutused suureks ei kasva!

Aa, ja kui sa küsid, et mis on minu 2020 eesmärgid, siis püüan need peatselt oma blogisse üles riputada https://rahakratt.rahajutud.ee/. Väikesed need olema ei saa igaljuhul. Sina ära nii suuri ampse kohe võta. Hakka oma elu vaikselt ja otsast selliselt muutma, et uued harjumused üheks osaks sinust saaksid. Maga iga öö 8 tundi, ärka igal hommikul samal ajal, joo kohe klaasitäis vett, tee 10 kükki ja 10 kätekõverdust ja ära ole esimesed 2h hommikul telefonis/arvutis. Kõik. Ära rohkem üle pinguta suures aasta alguse tuhinas ja kuu aja pärast paneme sulle asju juurde. Okei?


Veel samadel teemadel

Intress 2% kuus

Vali summa
100 €
5000 €
Vali periood
2 kuud
60 kuud
Kuutasu
0 €